Stabilizacja i bezpieczeństwo na rynku pożyczkowym dzięki nowym regulacjom prawnym

Kategoria: Artykuły
Stabilizacja i bezpieczeństwo na rynku pożyczkowym dzięki nowym regulacjom prawnym
Dziś można śmiało powiedzieć, że korzystanie z usług firm pożyczkowych jest o wiele bardziej bezpieczniejsze niż jeszcze kilka lat temu. Rodzimy rynek szybkich pożyczek konsumenckich się cywilizuje głównie dzięki nowym zapisom regulacyjnym, które chronią konsumentów przed nieuczciwymi praktykami finansowymi.

Bat na lichwę

Bez wątpienia, najważniejszym rozwiązaniem ostatnich lat, regulującym rynek pożyczek pozabankowych w Polsce, jest tzw. „ustawa antylichwiarska” o nadzorze nad rynkiem finansowym w naszym kraju. Przewiduje ona miedzy innymi znaczące ograniczenie możliwości pobierania przez firmy pożyczkowe zbyt dużych prowizji, odsetek oraz dodatkowych, ukrytych opłat związanych z udzieleniem zobowiązania finansowego. To rozwiązanie ma ukrócić nakładanie na klientów lichwiarskiego oprocentowania oraz wyeliminować wpędzanie konsumentów w tzw. „pętlę zadłużenia”.

Reklamy zgodne z etyką

Zmiany dotyczą również nowych wymogów związanych z reklamowaniem usług finansowych. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) sygnalizował już kilka lat temu, że istnieją wątpliwości dotyczące jasności i transparentności przekazów reklamowych, z których statystyczny konsument może nie być w stanie w stu procentach zrozumieć warunków ofert prezentowanych przez instytucje pożyczkowe. Dlatego też pod przewodnictwem Rady Reklamy przeprowadzono prace, mające na celu opracowanie właściwych standardów dotyczących reklam produktów oraz usług finansowych prezentowanych opinii publicznej, w myśl Kodeksu Etyki Reklamy.

Rekomendacja KNF

Znikną także tzw. „pożyczki za zero”, a dzięki nowemu ogólnokrajowemu rejestrowi firm pożyczkowych w Polsce przy Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) z rynku zostaną wyeliminowani nieuczciwi gracze, działający w sposób sprzeczny z etyką oraz polskim prawem finansowym.