Nowe przepisy o reklamach pożyczek oczyszczą branżę z nieuczciwych przedsiębiorców?

Kategoria: Artykuły
Nowe przepisy o reklamach pożyczek oczyszczą branżę z nieuczciwych przedsiębiorców?
Już od miesiąca funkcjonują nowe przepisy dotyczące reklam usług pożyczkowych. Ustawodawca wprowadził obowiązek informowania konsumentów o szczegółach reklamowanych pożyczek w sposób równie wyraźny, co podstawowego promowanego elementu. Zmiany te poparły również największe firmy pożyczkowe w Polsce, dla których będzie to krok w stronę ograniczenia strat wizerunkowych powodowanych przez nieuczciwych przedsiębiorców.

Chwilówki reklamowane inaczej

Art. 7a obowiązującej od 22 października 2017 roku ustawy o kredycie konsumenckim (Dz.U. z 2017 r. poz. 819) mówi o tym, że „Informacje (…) podaje się konsumentowi w sposób co najmniej tak samo widoczny, czytelny i słyszalny jak dane dotyczące kosztu kredytu konsumenckiego.” Oznacza to, iż reklamodawcy mają obowiązek informowania odbiorców o szczegółach dotyczących promowanej oferty (np. kosztów prowizji szybkiej pożyczki online) w sposób równie mocno podkreślony, jak jej główny element (np. zerowe oprocentowanie w pożyczkach bez BIK).

Branża pożyczkowa jest na „tak”

Proponowane zmiany zostały przyjęte ze zrozumieniem przez udzielające tzw. chwilówek firmy pożyczkowe, które skupione są w Polskim Związku Instytucji Pożyczkowych. W rozmowie z serwisem Gazetaprawna.pl, prezes związku przyznał, że: „Dla naszych członków nowe wymogi nie są obce, podobne do już stosowanych zasad branżowego kodeksu dobrych praktyk reklamy”. Niektórzy eksperci zauważają przy tym, iż omawiana ustawa – wypracowana przy współpracy UOKiK i branży pożyczkowej – pozwoli uniknąć firmom pożyczkowym strat wizerunkowych, jakie te ponoszą ze względu na działalność nieuczciwych i często niezarejestrowanych przedsiębiorstw pożyczkowych.